Komorní
výstava představuje v expozici Středověké
umění v Čechách a střední Evropa 1200–1550
výsledky poutavého mezioborového projektu věnovaného metodě výpočetní
tomografie při průzkumu děl starého umění. Mnozí z nás mají přímou
zkušenost s vyšetřením na medicínském tomografu, k čemu jsou však
tomografické přístroje využitelné ve sbírkách Národní galerie?
Zobrazení objektu pomocí tomografu převyšuje mírou informace zobrazení pomocí rentgenu. Poskytuje totiž detailní záznam vnitřní struktury v různých hladinách – po jednotlivých vrstvách. Lze tak například podrobně zaznamenat průběh poškození i technologické detaily, jakými jsou spoje či sktruktura užitých materiálů.
V rámci grantového projektu podpořeného Ministerstvem kultury ČR (NAKI II), na němž spolupracoval Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd ČR, Ústav technické a experimentální fyziky Českého vysokého učení technického v Praze a Národní galerie v Praze, bylo zkoumáno několik soch a obrazů, na nichž bylo možno ověřit přínosy, ale i limity výpočetní tomografie pro průzkum děl starého umění.
Jaký je koncept této komorní výstavy? V devíti zastaveních se návštěvník může podrobněji seznámit s tím, proč a s jakým výsledkem byla vybraná díla metodou výpočetní tomografie zkoumána. Díky dokumentaci z průzkumů si lze lépe představit, jaké indicie nám poskytuje dílo samotné a kdy musíme hledat oporu v moderních průzkumových metodách. Po seznámení s tématem v úvodní části expozice následují příklady užití této metody u konkrétních památek deskového malířství a sochařství v prostorách expozice. Součástí výstavy je i otevřený dětský ateliér, inspirovaný tématy průzkumu uměleckých děl ve sbírkové praxi.
Výstavu doprovází katalog V hloubce a po povrchu, který je vydáván v českém a anglickém jazyce.
Kurátorka: Štěpánka Chlumská
Klášter sv. Anežky České – prostory sbírkové expozice Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1200–1550. Vstupenky jsou k zakoupení zde.
Zobrazení objektu pomocí tomografu převyšuje mírou informace zobrazení pomocí rentgenu. Poskytuje totiž detailní záznam vnitřní struktury v různých hladinách – po jednotlivých vrstvách. Lze tak například podrobně zaznamenat průběh poškození i technologické detaily, jakými jsou spoje či sktruktura užitých materiálů.
V rámci grantového projektu podpořeného Ministerstvem kultury ČR (NAKI II), na němž spolupracoval Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd ČR, Ústav technické a experimentální fyziky Českého vysokého učení technického v Praze a Národní galerie v Praze, bylo zkoumáno několik soch a obrazů, na nichž bylo možno ověřit přínosy, ale i limity výpočetní tomografie pro průzkum děl starého umění.
Jaký je koncept této komorní výstavy? V devíti zastaveních se návštěvník může podrobněji seznámit s tím, proč a s jakým výsledkem byla vybraná díla metodou výpočetní tomografie zkoumána. Díky dokumentaci z průzkumů si lze lépe představit, jaké indicie nám poskytuje dílo samotné a kdy musíme hledat oporu v moderních průzkumových metodách. Po seznámení s tématem v úvodní části expozice následují příklady užití této metody u konkrétních památek deskového malířství a sochařství v prostorách expozice. Součástí výstavy je i otevřený dětský ateliér, inspirovaný tématy průzkumu uměleckých děl ve sbírkové praxi.
Výstavu doprovází katalog V hloubce a po povrchu, který je vydáván v českém a anglickém jazyce.
Kurátorka: Štěpánka Chlumská
Klášter sv. Anežky České – prostory sbírkové expozice Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1200–1550. Vstupenky jsou k zakoupení zde.
1—1 / 9
Mrkni na to, koukni pod to!
Součástí výstavy je i otevřený ateliér! V něm návštěvníci například uvidí, jak je velký odebraný vzorek z obrazu,
s kterým pracují v galerii přírodovědci, podívají se na rentgenové
snímky obrazů a soch, mohou si zahrát stínohru se soškou, která byla vytištěna
3D tiskem z dat získaných na výpočetním tomografu. Mohou si také
zalistovat v ilustrované kartotéce a na některé při odchodu možná mrkne i
obraz madony. Pokud vás téma zaujalo, doporučujeme také naši publikaci pro děti
Mrkni na to.
1—1 / 9