Dlaždice s růží a slavíkem
Írán, konec 19. století
kamenina, malba pod polevou, 34 x 26 cm
NGP Vu 2868, zakoupeno 1973

NGP On Air | Sbírky: Rostlinné motivy v asijském umění

Přednáška představí rostlinné motivy v islámském, čínském a japonském umění, tak jak jsou zachyceny na dílech ze Sbírky asijského umění NGP. Výklad a prezentaci připraví Kristýna Rendlová (specialistka na islámské umění, University of Oxford), Michaela Pejčochová(čínské umění, kurátorka NGP) a Jana Ryndová (japonské umění, kurátorka NGP).

V islámské vizuální tradici jsou rostliny jedním
z nejrozšířenějších dekorativních motivů. Vděčí za to rané inspiraci muslimů
v helénistickém a byzantském umění, jejich zdrženlivosti při zobrazování
živých bytostí a užívání vyobrazení rostlin pro evokaci rajských zahrad. Díla ze
sbírek NGP představí islámský rostlinný dekor v jeho bohatosti ⁠–⁠ od
stylizovaného rostlinného ornamentu (arabesky) po naturalistické portréty
solitérních květin a motiv růže se slavíkem. Poukázáno bude i na interakce
s evropským a čínským uměním.

V čínském umění byly rostlinné motivy všudypřítomné a
pojily se často s hlubokou symbolikou. Pro rafinované literáty i nevzdělané
rolníky a řemeslníky tvořily tyto symboly nedílnou součást každodenního života
a objevovaly se na většině předmětů, s nimiž se setkávali. V přednášce se
představí díla čínského malířství starých i moderních období, stejně jako díla
užitého umění ze sbírek NGP, a výklad k rostlinným motivům, které je zdobí,
poodhalí spletitosti jejich významů.

V Japonsku je rostlinná symbolika pevně spjata s
proměnami ročních období a sezónními svátky, setkat se s ní můžeme na japonském
laku, porcelánu i textiliích, jak dokazují mnohé předměty užitého umění či
vzorníky kimon ve sbírce NGP. Podobně jako v čínském prostředí může mít
květinový dekor japonských děl mimo jiné i blahopřejný význam.

Cena: zdarma / Doba trvání: cca 70 min. / Místo setkání: FB NGP

Témata