Národní galerie Praha představuje výstavní plán pro závěr roku 2021 a rok 2022, projekty zaměřené na rozvoj publika a dlouhodobé investice.
Národní galerie Praha představuje výstavní plán pro závěr roku 2021 a rok 2022, projekty zaměřené na rozvoj publika a dlouhodobé investice. Hlavním cílem je otevřenost, dostupnost instituce, ohled na osoby se speciálními potřebami, mezinárodní spolupráce a prezentace českého umění v zahraničí. NGP chce výrazně posílit akvizice a digitalizaci sbírkových předmětů, v rámci investic pak chystá stavbu depozitáře v Jinonicích a připravuje záměr transformace Veletržního paláce. Generální ředitelka Alicja Knast má spolu s týmem NGP v úmyslu zvýšit do roku 2026 návštěvnost na milion hostů ročně.
Národní galerie Praha představuje výstavní plán pro závěr roku 2021 a rok 2022, projekty zaměřené na rozvoj publika a dlouhodobé investice. Hlavním cílem je otevřenost, dostupnost instituce, ohled na osoby se speciálními potřebami, mezinárodní spolupráce a prezentace českého umění v zahraničí. NGP chce výrazně posílit akvizice a digitalizaci sbírkových předmětů, v rámci investic pak chystá stavbu depozitáře v Jinonicích a připravuje záměr transformace Veletržního paláce. Generální ředitelka Alicja Knast má spolu s týmem NGP v úmyslu zvýšit do roku 2026 návštěvnost na milion hostů ročně.
Národní
galerie má za sebou návštěvnicky úspěšnou mezinárodní výstavu Toyen: Snící rebelka, kterou za čtyři
měsíce zhlédlo i přes kapacitní omezení 50 000 návštěvníků. Do konce roku 2021
uvede ještě čtyři projekty: v listopadu ve Veletržním paláci Digitální blízkost, Cenu Empatie, ve
Šternberském paláci Falza? Falza! a v
prosinci Buddhu zblízka ve
Valdštejnské jízdárně.
Digitální blízkost (11. 11. 2021 – 10. 7. 2022, kurátor Michal Novotný) v mezaninu
Veletržního paláce poukáže na technologie a intimitu, dvě tradičně protikladné
oblasti, které jsou dnes pevně propojené a vzájemně jedna druhou transformovaly.
Technologie vstoupila hluboko do našeho soukromí. Do nejasných vizí blízkosti v
post-digitálním světě dá nahlédnout devět současných umělkyň a umělců: Darja
Bajagić, Ivana Bašić, Louisa Gagliardi, Lola Gonzàlez, Daiga Grantina, Rachel
Maclean, Pakui Hardware, Viktor Timofeev a Tenant of Culture.
Cena Empatie (11. 11. 2021 – 13. 2. 2022, kurátorka Adéla Janíčková), kterou NGP
pořádá ve spolupráci s Komerční bankou, představí v Malé dvoraně Veletržního
paláce díla vítězek Romany Drdové a Lenky Záhorkové. Jejich umělecké záměry
přesahují hranice výtvarného umění a vytvářejí příležitosti pro vzájemnost a
soužití ve společnosti i v životním prostředí. Záhorková otevírá mezigenerační
dialog, upozorňuje na problémy a hodnoty spojené se stářím, Drdová se zabývá
ekologickou problematikou a svou autorskou módou orientuje naše myšlení směrem
k udržitelnosti.
Výstava Falza? Falza! (19. 11. 2021 – 1. 5. 2022,
kurátorka Olga Kotková) nabídne ve Šternberském paláci napodobeniny
středověkých obrazů, soch i kreseb, falza vzniklá ve stylu holandských mistrů
17. století i padělky obrazů známých českých malířů 19. a 20. století. Součástí
bude několik ikonických falz ze zahraničních sbírek, jež proslavila své tvůrce
po celém světě. Nejznámějším padělatelem 20. století byl Han van Meegeren, jenž
obrazem Cizoložnice před Kristem oklamal i Hermanna Göringa. Nejrůznější
napodobeniny významných děl vznikají dodnes a jsou noční můrou jak pro muzejní
a galerijní instituce, tak pro soukromé sběratele. Výstava odhalí procesy
metodologie detekce falz.
Buddha zblízka (3. 12. 2021 – 24. 4. 2022, vedoucí kurátoři Markéta Hánová a Johannes
Beltz) je prvním projektem NGP ve spolupráci s Museum Rietberg Zürich. Název
napovídá, že Valdštejnská jízdárna bude hostit přehlídku buddhistického umění,
které zprostředkovává jednu z nejvýznamnějších myšlenkových tradic rozšířenou
napříč asijskými kulturami. Podoby, jimiž Buddhu zobrazovali umělci v různých
oblastech Asie, i interpretace odkazu Buddhova učení jsou rozmanité. Výstava
ukáže 170 děl buddhistického umění doplněných audiovizuálními prvky. Raritou je
japonský obrazový svitek z přelomu 17. a 18. století s námětem legendy Buddhova
života, který bude poprvé k vidění v celé své délce 15 metrů, a to i v
digitální podobě na webových stránkách NGP.
Rok
2022 přinese do Veletržního paláce nové expozice: Expozice 1939–2019 a Architektura
1958–1989, v dalších objektech NGP dále rozsáhlou výstavu věnovanou Josefu Mánesovi a Sochy z hlíny: Terakoty italských mistrů 15.-18. století ze sbírek
Národní galerie Praha (17. 6. – 27. 11. 2022, kurátorka Olga Kotková) či V hloubce a po povrchu (10. 11. 2022 –
26. 3. 2023, kurátorka Štěpánka Chlumská).
Sbírka
umění Asie připravila pro znovuotevřený Salmovský palác kolekci japonských
zenových tušových maleb a kaligrafií pocházejících z období od 16. do 20.
století. Národní galerii ji daroval nizozemský sběratel umění Felix Hess. Čítá
více než 520 děl a představuje jedinečnou sbírku zenového umění v Evropě.
Tematický výběr z této kolekce ukáže výstava Zenga (27. 5 – 2. 10. 2022, kurátorky Markéta Hánová a Jana
Ryndová).
Tématem
výstavy V kroužcích dýmu (23. 9.
2022 – 8. 1. 2023, kurátorka Petra Kolářová) je motiv zobrazení umělce jako
kuřáka v českém výtvarném umění přelomu 19. a 20. století a meziválečného
období. Jedná se o první výstavní projekt NGP na toto téma, který představí
díla z vlastních sbírek, doplněná zápůjčkami z dalších českých i zahraničních
institucí, v kontextu dobových názorů na kouření, značně odlišných od těch
dnešních.
Výstava
Josef Mánes (20. 10. 2022 – 30. 1.
2023, kurátorky Markéta Dlábková a Veronika Hulíková) ve Valdštejnské jízdárně
po více než padesáti letech představí rozsáhlé a unikátní dílo jednoho z
nejvýznamnějších českých umělců 19. století v kontextu nového badatelského
zpracování a restaurátorského průzkumu, nahlédne také pod vrstvu stereotypů
spojených s jeho dílem.
Podstatnou
částí programu NGP v roce 2022 se stanou nové sbírkové expozice ve Veletržním
paláci, pokrývající české umění v letech 1939 až po současnost a architekturu v
Čechách mezi lety 1958 a 1989. Ačkoli budou zaměřeny na období, v němž bylo
umění a kritéria posuzující jeho kvalitu výrazně zpolitizovány, pokusí se
pojmout tuto éru komplexně a postavit vedle sebe umělecké fenomény i tehdejší
fungování NGP. Expozice věnovaná architektuře zachytí hlavní tendence modernity
2. poloviny 20. století, charakterizované přechodem k postindustriální
společnosti, růstem terciárního sektoru, služeb, pokrokem v oblasti
(tele)komunikace a audiovizuálních médií. Expozice
1939–2019 a Architektura 1958–1989
budou otevřeny 24. 11. 2022 (kurátoři Michal Novotný a Helena Huber-Doudová).
Od
29. 4. do 30. 10. 2022 proběhne retrospektivní výstava jedné z mála českých
umělkyň, které se v 90. letech prosadily na velkých výstavách v zahraničí – Markéty Othové (kurátorka Adéla
Janíčková). Její tvorba se formálně řadí k tradici české konceptuální černobílé
fotografie, zachovává si však intimní charakter. Vrátí se také prezentace
laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého
určené vizuálním umělcům do 35 let (23. 9. 2022 – 8. 1. 2023). Novou spolupráci
představuje Fotograf festival (23.
9. 2022 – 8. 1. 2023, kurátorky Markéta Jonášová, Elisabeth Pichler a Tereza Rudolf),
který spojí různé výstavy, akce a skupinu umělců ze střední a východní Evropy.
Příští
rok bude pro NGP velmi dynamický i v oblasti mezinárodní spolupráce. Na jaro je plánován projekt ve spolupráci s
Centre Pompidou u příležitosti
předání předsednictví Česku a Francii v Radě Evropské unie. Od července do
prosince proběhne výstava Mileny
Dopitové v bruselském Bozaru a projekt s názvem Umělci pro Evropu, který v Bruselu bude prezentovat umělce mladé
generace (kurátor Michal Novotný).
Neodmyslitelnou
složku činnosti NGP vedoucí k rozvoji publika představují edukační aktivity a veřejné programy. „V roce 2026 chceme překročit
hranici milion návštěvníků ročně. Na tom můžeme pracovat nejen díky lákavému
výstavnímu plánu, ale především práci s publikem. Strategický směr, jakým by se
měla instituce ubírat, vychází z analýz vypracovaných v rámci externího
průzkumu, které ukazují, co naši návštěvníci oceňují, ale také místa, kde je
potenciál pro rozvoj. Výhledově za 5 let bychom se rádi stali institucí, která
je založena primárně na číslech a datech, nikoli na pouhé intuici. Chceme být
přátelským a otevřeným místem, kam se návštěvníci rádi vracejí. Galerie je o
lidech a pro lidi,“ vysvětluje generální
ředitelka NGP Alicja Knast.
Cílem
je otevřít galerii i těm skupinám návštěvníků, kteří by do galerie běžně
nezavítali, a zprostředkovat obsahy výstav jinými formami, než jsou běžné
prohlídky. V současnosti se pracuje na posílení inkluzivity programů, aby umožnily setkávání různých částí
společnosti, zájmových skupin, stejně jako lidí s různými typy znevýhodnění.
Jejich specifickým potřebám budou věnovány aktivity, které přispějí k zapojení
umění do jejich života. Prvním výstupem se stane série online přednášek
tlumočených do znakového jazyka, spolupráce s pedagogy speciálních škol pro
neslyšící a propojení s kulturou této komunity.
Z
aktuálních průzkumů vyplývá, že první kontakt s uměním se formuje
prostřednictvím škol, kdy se s ním poprvé setkává více než 50 % lidí. Přesto je
výtvarné umění ve společnosti i ve školním vzdělávání marginalizováno. Národní
galerie Praha se bude v budoucnu právě úzkou součinností s pedagogy více profilovat jako ambasador umění v
celoživotním vzdělávání. Posílen bude také mezigenerační
aspekt, aby se Národní galerie stala místem, kde tvoří, inspiruje se a
vzdělává celá rodina. Za atraktivní považuje NGP zařazení performancí
současných umělců či programů na pomezí uměleckých druhů, vytvořených s
institucemi zaměřenými na tanec, divadlo či hudbu. Úmyslem je vrátit se k počtu
minimálně 2 tisíc programů za rok a
zároveň zvýšit úroveň online programů.
Galerie
si vytvořila komunitu příznivců, kterou od roku 2016 zastřešuje Klub přátel NGP. Ten v současnosti čítá
více než 3 500 členů, kteří se zde
mohou setkávat nejen s uměním, ale také vzájemně v rámci různých členských
programů a zároveň tak podporovat činnost instituce.
Výzvu
představuje také oživení Veletržního
paláce, zejména ochozů Malé dvorany. V přípravě je projekt s pracovním
názvem Zažít umění jinak, jehož cílem je vznik podnětného prostoru, bezpečné
zóny pro interakci a výtvarnou hru, který bude sloužit i jako zázemí pro
studium, vzdělávání či živý program. Do výtvarné podoby tohoto prostoru, který
galerie zatím postrádá, budou zapojeni současní umělci. Na ochozu 1. patra Malé
dvorany bude zdarma zpřístupněn od podzimu 2022.
Zásadní
výstup Národní galerie Praha s dlouhodobým dosahem tvoří ediční činnost. Ročně vychází přibližně 30 publikací v jednotlivých
edičních řadách, od odborných, soupisových či výstavních katalogů, přes
časopisy a výstupy badatelských projektů, po popularizační tituly, určené
dospělým i dětem. V roce 2022 budou například vydány knihy doprovázející
výstavy – Josef Mánes, V kroužcích dýmu, Zenga, popularizační a dětské knihy v
řadách Obrazy do kapsy a NGP dětem a výstupy odborných badatelských projektů –
Karel Škréta a univerzitní teze v českých zemích či Soupisový katalog italské
kresby.
Zdrojem
inspirace pro dramaturgický plán i pro práci s publikem jsou samotné sbírky
Národní galerie Praha. Ta spravuje 400
000 uměleckých děl a předmětů, které se řadí mezi nejvýznamnější kulturní
dědictví naší země. Jedním z dlouhodobých cílů managementu je tyto sbírky
rozšiřovat. Akvizice a vyhledávání nedostatečně zastoupených fondů by měly
zaujmout pevné místo v její strategii.
Na pozemcích v Jinonicích vznikne moderní komplex budov s pracovišti pro všestrannou péči o umělecká díla, který bude dominovat danému území a dotvoří jeho urbanismus. Depozitární areál nabídne mimo péči o umělecká díla také prostory pro jejich odbornou prezentaci a pro veřejné edukační programy. Zhotovitelem projektu je společnost JIKA-CZ s.r.o., vybraná na základě výsledků soutěžního dialogu v loňském roce. Zpracovala architektonickou studii, na jejímž základě by během příštích měsíců mělo být vydáno územní rozhodnutí. Práce na zpracování projektové dokumentace plynule pokračují, předpokládaná doba realizace výstavby je sedm let od zahájení projektu.
Na pozemcích v Jinonicích vznikne moderní komplex budov s pracovišti pro všestrannou péči o umělecká díla, který bude dominovat danému území a dotvoří jeho urbanismus. Depozitární areál nabídne mimo péči o umělecká díla také prostory pro jejich odbornou prezentaci a pro veřejné edukační programy. Zhotovitelem projektu je společnost JIKA-CZ s.r.o., vybraná na základě výsledků soutěžního dialogu v loňském roce. Zpracovala architektonickou studii, na jejímž základě by během příštích měsíců mělo být vydáno územní rozhodnutí. Práce na zpracování projektové dokumentace plynule pokračují, předpokládaná doba realizace výstavby je sedm let od zahájení projektu.
V
rámci modernizace dosavadního fungování instituce zahájila NGP projekt digitální transformace. „Kromě
zajištění fyzické péče o sbírky vnímáme jako nezbytné zabezpečit digitalizaci
kulturního dědictví nejenom pro jeho budoucí zachování, ale také pro sdílení a
šíření odborných dat pro další vědeckou práci. Digitalizace a digitální
katalogizace sbírkových předmětů jsou budoucností pro sdílení dat a rozvoj
vědecko-výzkumné činnosti na domácí i mezinárodní úrovni, rozvoj vzdělávání a
přístup k informacím pro učitele a školy a samozřejmě pro veřejnost,“ říká Radka Neumannová, ředitelka Sekce
strategie a plánování.
Největší
investiční výzvou se stane rekonstrukce
Veletržního paláce. V únoru 2022 bude vyhlášen soutěžní dialog na
architektonickou studii transformace Veletržního paláce. Podle generální
ředitelky Alicje Knast bude hlavním
a nelehkým úkolem galerie zajistit financování tohoto největšího investičního
počinu v historii Národní galerie a hledat pro tyto účely externí zdroje.
V
neposlední řadě čeká Národní galerii rekonstrukce
Českého a Slovenského pavilonu v Benátkách, na které spolupracuje se
Slovenskou národní galerií. Do doby, než bude pavilon opraven a připraven pro
realizaci projektů, bude hledat NGP alternativní řešení, jak se do mezinárodní
přehlídky umění a architektury zapojit. Cílem je, aby Česká republika reprezentovala
v roce 2023 na bienále architektury s projektem, který bude vybrán v rámci
soutěže v nadcházejícím roce.