160 let od narození Émila-Antionea Bourdella

U příležitosti 160. výročí narození francouzského sochaře Émila-Antoina Bourdella (30. října 1861, Montauban ⁠–⁠ 1. října 1929, Le Vésinet) si připomeňme jeho ikonické dílo Héraklés, znázorňující lučištníka ve fyziognomické nadsázce. Po představení plastiky na pařížském Salonu kritik Charles Estienne napsal, že se Héraklés stal nejodvážnější a nejlépe zapamatovatelnou sochou salonních přehlídek za poslední roky. Hodnocení se slučovalo s teorií, kterou Bourdelle předával svým žákům ⁠–⁠ formu díla je údajně možné tvarově měnit a zdůrazňovat některé její části nadsázkou nebo deformací, pokud je žádoucí diváka zaujmout výrazem. Velký model lučištníka existuje v několika verzích. Bronz ze sbírky Národní galerie se od ostatních variant liší přidanými reliéfy, které znázorňují boj Hérakla s lernskou hydrou a zabití nemejského lva. Jedná se o dva výjevy z dvanácti úkolů, které musel bájný hrdina splnit, aby odčinil své předchozí hříchy.
1935_Bourdelle_Héraklés.png
Émile-Antoine Bourdelle, Héraklés, 1909 (odlito 1923).