Historie archivu souvisí s počátky Národní galerie, respektive s její
 předchůdkyní – v roce 1796 založenou Společností vlasteneckých přátel 
umění. K výkonu své činnosti Společnost vedla písemnou agendu, z které 
trvale uchovávala významné dokumenty, výroční zprávy, účetní materiál a 
korespondenci. Zde lze spatřovat počátky budoucího archivu.   
Uvedené
 písemné materiály se stěhovaly spolu s institucí, která v prvním 
století své existence vystřídala řadu budov: Černínský palác 
(1796–1809), Šternberský palác na Malostranském náměstí (1809–1814), 
Šternberský palác na Hradčanském náměstí (1814–1871), tzv. Portheimský 
dům ve Spálené ulici na Novém Městě (1871–1876), opět Šternberský palác 
na Malé Straně (1876–1884) a Dům umělců Rudolfinum. S Obrazárnou 
Společnosti vlasteneckých přátel umění se do Rudolfina přesunula i 
Krasoumná jednota pro Čechy, založená v roce 1835 rovněž při Společnosti
 vlasteneckých přátel umění. Kromě agendy uvedených institucí se 
objevuje i první archivní fond – v roce 1802 zakoupená písemná 
pozůstalost malíře Jana Quirina Jahna, s níž se do Společnosti dostaly i
 z archivního hlediska nejvýznamnější a nejstarší písemné materiály k 
činnosti pražských malířských cechů.  
V roce 1936 archivní 
dokumenty spolu s uměleckými sbírkami převzal do svého majetku 
československý stát a Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění 
byla přejmenována na Státní sbírku starého umění. V letech 1939–1941 byl
 pro instituci užíván název Národní galerie, mezi lety 1941–1945 se 
používalo označení Českomoravská zemská galerie. Po zrušení Moderní 
galerie v roce 1942 (založená roku 1902) přešla do Českomoravské zemské 
galerie i její agenda.  
Počátky systematické péče o archivní 
dokumenty spadají do první poloviny padesátých let 20. století, kdy byla
 do archivu z kádrových důvodů přeřazena Anna Masaryková a ujala se 
vedení v roce 1953 založeného dokumentačního oddělení. Za jejího 
působení byla nastavena základní pravidla pro práci s archiváliemi. 
Začala se vést přírůstková kniha, zakládaly se kartotéky a sepisovaly 
archivní pomůcky. Roku 1960 předala Masaryková vedení oddělení Rudolfu 
Roučkovi. Dokumentační oddělení se organizačně proměnilo v oddělení 
archivu a dokumentace. Archiv se věnoval především odbornému zpracování 
fondů, zpracování nových přírůstků nebo publikační činnosti. Dokumentace
 se orientovala na zaznamenávání činnosti Národní galerie. Od roku 1961 
měl být archiv samostatným pracovištěm, o rok později ovšem organizačně 
spadl do studijního útvaru Národní galerie, který byl vytvořen k roku 
1962. V této době jej vedl Zdeněk Helfert (v letech 1961–1972), jeho 
spolupracovníkem se stal Václav Ryneš.  
Jedním z hlavních úkolů 
archivu v této době bylo soustředění veškerého archivního materiálu na 
jedno místo, neboť ten byl dosud rozptýlen v několika různých budovách v
 Praze i mimo ni, nejcennější dokumenty byly uloženy v 
trezoru ve Šternberském paláci. Po částečných svozech materiálu byla 
založena sbírka fotografií, plakátů a výstavních katalogů. Materiály 
archivu se nacházely ve Šternberském paláci a v Paláci Kinských. 
Převezené písemnosti se zpracovávaly a třídily ve Valdštejnské jízdárně,
 odkud byly přestěhovány roku 1964 do budovy Uměleckoprůmyslového musea.
 V roce 1972 byly konečně poprvé všechny archivní a dokumentační 
materiály soustředěny na jednom místě v Anežském klášteře. Organizačním 
spojením odborné knihovny a oddělení archivu a dokumentace vzniklo v 
témže roce oddělení vědeckých informací. Vedení se po Zdeňku Helfertovi 
ujala Helena Obrová. Chod archivu a kontinuitu plnění úkolů narušovala 
velká fluktuace zaměstnanců a přetrvávající problémy s nedostatkem místa
 pro archivní materiály. Minimálně první problém pomohl vyřešit Zdeněk 
Hojda, který archiv řídil od roku 1978. Díky němu došlo k systematickému
 shromáždění dalších materiálů, vedení evidence dle archivního zákona, 
novým akvizicím, navázání spolupráce s partnerskými archivy a dalšími 
institucemi. Důležitý počin představovalo založení vlastní nákupní 
komise pouze pro archiv. Archiv se mohl jako jediná instituce 
systematicky zabývat sběrem písemných pozůstalostí výtvarných umělců. 
Kromě Zdeňka Hojdy působil v archivu také Josef Hanzal. 
K zásadní
 události došlo v roce 1989, kdy byl archiv Národní galerie ustanoven 
archivem zvláštního významu. Archiv se na začátku devadesátých let 
přemístil do Zbraslavského kláštera. Oddělení dokumentace zůstávalo v 
Anežském klášteře, odkud se po polovině devadesátých let přesunulo do 
Veletržního paláce. V roce 2008 se pak oddělení archivu přestěhovalo do 
Schwarzenberského paláce na Pražském hradě. Vedení archivu převzal po 
Zdeňku Hojdovi v roce 1991 Vít Vlnas, kterého roku 2001 vystřídal Tomáš 
Sekyrka, od roku 2016 vede archiv Tomáš Hylmar. 
Kromě akviziční 
činnosti a badatelských služeb, včetně úředních rešerší, a poskytování 
digitálních reprodukcí, se archiv pravidelně zapojuje do výstav Národní 
galerie a svými materiály přispívá i na výstavy cizí. Od roku 2009 má 
vlastní ediční řadu Umění v archivu, v níž vydává především komentované 
edice písemných pramenů z vlastních archivních fondů. 



