Cílem výtvarného kurzu Akvarel je přiblížit lidem techniku akvarelové malby, která zažila svůj vzestup v 19. století a pomohla otevřít dveře do moderního umění, ve kterém si své místo drží dodnes. Jedná se o svižnou a okouzlující disciplínu výtvarného umění, která umožňuje živý a rychlý záznam myšlenek. Naučíme se pracovat s pevným řádem a precizností, ale necháme se překvapit i kouzlem náhody a zůstane nám také dost místa pro volnost. Ve vyváženosti těchto dvou kontrastů je ukryta magie akvarelu.
Dílna je rozdělena na několik lekcí, které jsou odstupňované, a má tak určitý vývoj, ale zároveň umožňuje přihlásit se pouze na jednotlivá témata. V úvodu vždy proběhne krátká přednáška, prohlídka části výstavy, která se k danému tématu vztahuje. Dále navážeme plněním drobných a celodenních úkolů pod vedením lektora Ondřeje Malečka
Veduta zaměřená na vyobrazení města patřila k populárním oborům výtvarného umění od konce 18. století. Při malbě architektury záleží daleko více na znalosti jednoduchých pravidel perspektivy než v případě krajiny. Představíme si tedy ve zkratce zásady této důležité disciplíny a budeme se snažit zachytit město z budovy Veletržního paláce. Také si řekneme něco o vzdušné, malířské perspektivě. Výstupem bude akvarel (veduta), který zachycuje perspektivu domů v Praze.
V této lekci se budeme učit, jak a z čeho postavit zátiší, a pokusíme se odhalit, co to o nás vypovídá. Také se pokusíme zaznamenat barevné vztahy mezi jednotlivými předměty v prostoru.
Společně vybudujeme různé druhy zátiší, například zátiší s ovocem, květiny ve váze, vanitas. Cílem této lekce je vytvořit akvarel zátiší.
V této dílně se pokusíme o zachycení interiéru akvarelem na základě přinesených vlastních věcí. Můžeme využít dataprojekci, jako dobré srovnání s dřívějšími dobami (porovnání před a po) – v podstatě přemalovávání nebo kolorování fotografií.
Nemusí se jednat jen o fotografii strohého interiéru, ale i momentky zachycující různé rodinné scénky, emoce apod.
Důležité téma, které dokazovalo, že fotografii se nepodařilo nahradit malbu, např. právě díky živosti akvarelu a schopnosti vyzdvihnout a povýšit třeba jen určitý detail. Při naší práci využijeme živý model. Vyhrajeme si s pleťovými tóny a můžeme zkombinovat různé metody práce, které jsme si přiblížili. Pokusíme se tedy zapojit i různé výtvarné prostředky (akvarelová pastelka a jiné).