Přednáška historičky umění Petry Trnkové z Ústavu dějin umění AV ČR.
Jak ukazuje výstava Akvarel mezi
Prahou a Vídní, nedlouho po zveřejnění vynálezu fotografie došlo k jejímu
těsnému funkčnímu propojení s akvarelem. Symbióza obou médií se poprvé naplno
projevila v polovině čtyřicátých let 19. století, kdy se v nabídce
fotografických portrétních ateliérů začaly vedle daguerrotypií objevovat i
fotografie na papíru. Možnosti této nové portrétní techniky totiž byly značně
omezené a přemalby či monochromní retuše představovaly takřka nezbytnou součást
výrobního procesu. Jak se lze dočíst v jednom z dobových manuálů, „měl-li být
portrét zdařilý, musel mu pomoci malíř, jelikož fotograficky zobrazené
obličejové rysy byly pouze základem přemalby“. Cílem přednášky je nejen
představit první fotografy koloristy, kteří se na sklonku čtyřicátých let
objevili v Praze a v mnoha dalších městech, ale také poukázat na roli, jakou v
tomto procesu sehrála Vídeň a tamní všestranný zájem o fotografii.
FOTO: Isak Porges, Portrét neznámého muže, Praha, kolem 1850 (?), fotografie kolorovaná akvarelem, Uměleckoprůmyslové museum v Praze.
FOTO: Isak Porges, Portrét neznámého muže, Praha, kolem 1850 (?), fotografie kolorovaná akvarelem, Uměleckoprůmyslové museum v Praze.
Cena: zdarma (součástí přednášky není
vstup do výstavy) / Doba trvání: cca 60 min / Místo setkání: v
Korzu Veletržního paláce / Rezervace na GoOut