Divadelní představení Církev - STUDIO HRDINŮ
Datum konání: 21.01.2014 20:00 - 21.01.2014 21:30
Místo konání: Veletržní palác
Typ akce: Představení a koncerty

Louis-Ferdinand Céline / Jan Horák: Církev

 

odborná spolupráce a překlad: Anna Karenina
režie: Michal Pěchouček a Jan Horák
dramatizace a dramaturgie: Jan Horák
scénografie: Michal Pěchouček
výtvarná spolupráce: Dominik Gajarský a Martina Holá
inspice: Hana Pešková
hrají: Gabriela Míčová, Marie Švestková, Petra Lustigová, Karel Dobrý

 

Célinova jediná divadelní hra zahrnuje všechna témata, která později zpracoval ve své ceněné prozaické tvorbě. Zahořklý Céline v „Církvi“ tepe meziválečnou společnost. Tematicky se dá hra rozdělit do čtyř částí: kolonialismus, kapitalismus, antisemitismus a socialismus. Svět je Célinovi panoptikem odsouzeným k záhubě. Hrdinu příběhu symbolicky představuje doktor procházející světem, který nelze vyléčit. 

Inscenace je rozdělena do dvou rovin, v první je Céline autorem postupně sžíraným vlastní zlobou a stylem, ve druhé postavou své nepříliš podařené hry, která se ale stala předobrazem Célinova nejslavnějšího románu „Cesta do hlubin noci“ a nastartovala jeho výjimečnou literární dráhu a zároveň cestu k vlastní zkáze.

 

česká premiéra: 7. října 2012 ve 20.00 hodin

Inscenace „Církev“ vznikla za podpory festivalu Next Wave

Více o představení + vstupenky online zde

Karel Dobrý byl za roli Bardamu/Céline nominován na Cenu Alfréda Radoka 2012 v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon  

 

Ohlasy z tisku:

 

"Je to mnohdy překvapivě vtipné, ovšem vždy s mrazivým podtextem. Stejně působí i Célinovy osobní texty v podání Karla Dobrého. Trefně pointuje řadu autorových zcyničtělých bonmotů ("Židi by mi měli postavit pomník za všechno to zlo, co jsem na nich nespáchal, i když jsem mohl"), ale v důsledně nepsychologizujícím podání do nich nechává nahlédnout i hlouběji. Inscenace je sympatická mimo jiné tím, že nekáže, nepoučuje a nepodsouvá žádné jasné stanovisko. Dává jen podnět k přemýšlení o tom, co se stane, když hořkost a předsudečnost pronikne do myšlení

i jinak bystrých lidí - podnět, který je v době, kdy na volební plakáty pronikají děsivé karikatury představitelů církve, bezpochyby zapotřebí. Kromě toho je to ostré, precizní divadlo, které se vzdává všech obezliček včetně scénické hudby ve prospěch absolutního důrazu na slovo. Studio Hrdinů má bezpochyby potenciál stát se jednou

z vyhledávaných scén pražského náročného diváka."

Michal Zahálka, Hospodářské noviny, 19. října 2012

 

"Rozlehlé hlediště je pak jevištěm pro obdivuhodný herecký koncert Karla Dobrého, jediného herce v roli komentátora, autorského alter ega, i autora samotného, na němž celé představení stojí. Výrazové prostředky: tělo, řeč, světlo. (O řeči ještě později.) Zvláštního zamyšlení nevyžaduje redukce počtu herců vzhledem k množství postav, s nimiž Céline počítal, neboť to dávno není věc zrovna výstřední. Čtveřice účinkujících musí zahrát všechny role, přičemž pohyb třech dam je v prostoru navíc omezen onou červenou kruhovou točnou. Za scénickým minimalismem je vidět ruka spolurežiséra, invenčního výtvarníka Michala Pěchoučka, zatímco za dramatickým tvarem, za textem pak zásahy druhého (prvního?) z režijní dvojice, Jana Horáka, který je k titulu hry s Célinem připodepsán. (...) Inscenace čirá, podivuhodně průzračná, přesto naléhavá."

Vladimír Karfík, Divadelní noviny, 30. října 2012

Související expozice
Umění 20. a 21. století
Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Více informací
Stálé expozice

Program nejbližších 7 dní

Pondělí
žádné programy
Úterý
Středa
žádné programy
Pátek
žádné programy